top of page

צוואה לאחר גירושין – מדוע זה חשוב כל כך?

גירושין הינם תהליך דרמטי, עמוס באמוציות רבות ורווי בתהליכים ביורוקרטיים רבים. אם כן, לא מפתיע הדבר שזוגות רבים שנמצאים בשלב הגירושין נוטים לדחות את אחד המהלכים החשובים ביותר בשלב זה – כתיבת צוואה. מדוע כתיבת צוואה לאחר גירושין היא דבר חשוב כל כך? על כך במאמר הבא.


דבר ראשון, בואו נעשה סדר. כאשר אדם שלא כתב צוואה הולך לעולמו, ירושתו מחולקת על פי דין:

  • במידה ולאדם צאצאים אך אין לו בן או בת זוג, רכושו יחולק בין ילדיו.

  • במידה ולאדם בן או בת זוג במותו, רכושו יחולק כך שבן או בת הזוג יהיו זכאים למחצית מהעיזבון וילדיו למחצית השניה.

  • גם ידועים בציבור נחשבים בני זוג על פי חוק הירושה. במידה ובני הזוג מתגוררים יחד בדירת מגורים למעלה מ-3 שנים, הדירה במלואה תעבור לבן הזוג.

  • בית המשפט פירש את המונח "ידועים בציבור" באופן רחב ביותר, כך שגם בני זוג אשר חיים בדירות נפרדות ייחשבו לעתים ידועים בציבור.

מתי אין צורך לערוך צוואה?

כאשר בני זוג נשואים עם ילדים וכוונתם כי הרכוש יחולק במחצית לבן או בת הזוג ומחצית לילדים, הדין מאפשר זאת באופן אוטומטי ללא צוואה. בכל מקרה אחר, יש לערוך צוואה.


מה עלול לקרות כאשר לא עורכים צוואה לאחר הגירושין?

לאחר הגירושין, יתכן מצב בו אדם נמצא במערכת יחסים זוגית עם אדם שאינו אביו או אמו של ילדיו, אך מהווה ידוע בציבור שלו ועל פי חוק זכאי הוא לרשת מחצית מעזבונו. במקרים רבים אין מדובר ברצונו של המוריש אלא ברירת מחדל מאחר ולא נכתבה צוואה. במצב דברים זה, כאשר בדרך כלל רצון אדם להוריש את כל רכושו לילדיו ולא לאדם אשר באותה העת היה בן זוגו, יש צורך לערוך צוואה שם יכתוב במפורש כי כל הרכוש במלואו מצווה לילדי המוריש.

בנוסף, במידה ולאותו אדם ילדים קטינים במותו, האפוטרופוס הטבעי של ילדיו הינו אביו או אמו הביולוגיים. משכך, יתכן מצב בו ילדיו של המוריש ירשו את כל רכושו, אך רכוש זה ינוהל ע"י ההורה השני שנותר בחיים (הגרוש). לאחר גירושים מצב בו הגרוש/ה ינהלו את רכוש המוריש אינו רצוי, שכן, באין הוראה אחרת, אותו הורה בתור אפוטרופוס על הרכוש, יכול לפעול כרצונו ברכוש אשר ירשו ילדיו הקטינים.


כיצד ניתן לפתור בעיה זו?

בעיה זו ניתן לפתור באמצעות עריכת צוואה בה יפורט בידי מי יוחזק הרכוש בנאמנות לטובת ילדי המוריש, במידה וילדיו קטינים בעת מותו של המוריש. יצוין כי ניתן לקבוע בצוואה כי הרכוש יועבר לידי ילדי המוריש בהגיעם לגיל מסויים, לפי בחירת המוריש, ולאו דווקא מגיל 18. כמו כן, ניתן להתנות מה יעשה עם הכספים, כך לדוגמא להורות כי הכספים ישמשו לצורך רכישת דירה לילדי המוריש וכדומה.

בעייתיות נוספת שנובעת מהורשה לאחר גירושין ללא צוואה, היא כאשר לצדדים הגרושים רכוש משותף דוגמת דירת מגורים אשר נשארה בבעלותם המשותפת, דירה שברצונם להוריש לילדיהם. אלא שלאחר הגירושין יתכן כי צד אחד ימצא בזוגיות חדשה עם ילדים חדשים וקיים החשש כי רכושו, לרבות הדירה המשותפת, יחולק בין כל ילדיו ולא רק בין הילדים המשותפים למוריש. ניתן לפתור בעיה זו בדרך של ניסוח נכון של הצוואה.

יודגש כי כל האמור לעיל נכון שבעתיים במצבים בהם אחד מבני הזוג אינו מוכן לתת גט לצד השני (עגינות), וכך למעשה על פי דין בני הזוג הינם נשואים ובן הזוג ירש מחצית מהרכוש, אף על פי שצד אחד מוחזק בכוח וללא רצונו בתוך מוסד הנישואין.

סוגיות כפי שפורטו לעיל, וסוגיות בעייתיות נוספות אשר עולות כאשר זוגות מתגרשים, ניתנות בדרך כלל לפתרון באמצעות ניסוח נכון ומדוייק של הצוואה. לאחר שבני זוג עם ילדים מתגרשים מומלץ ביותר לערוך צוואה מיד לאחר מכן, מומלץ אף להקדים ולנסח צוואה מתאימה כבר בתחילת הליכי הגירושין, שכן לאור מורכבות החיים והשינויים הרבים שמתחוללים, עלול אדם להימצא במצב בו רכושו מחולק שלא על פי רצונו ולגורמים להם אין הוא מעוניין להוריש.


למשרדנו נסיון רב בעריכת צוואות, בייצוג יורשים, בהתנגדויות לצוואות ובהליכים משפטיים רבים בנושא ירושות ועזבונות. נשמח לסייע לכם בנושאים אלו ובנושאים משפטיים אחרים. ליצירת קשר מלאו את הפרטים בטופס ואחד מנציגנו יחזור אליכם בהקדם האפשרי.

bottom of page