top of page

צוואה הדדית: כל מה שרציתם לדעת על צוואות הדדיות

צוואה הדדית היא צוואה משותפת שזוגות נוטים לערוך כאשר הם מעוניינים בכך שבמקרה של מות אחד מהם, הצד השני יוכל לעשות ברכוש המשותף רק את מה שסוכם ע"י שניהם. במאמר זה נסביר את כל הפרטים על תהליך עריכת צוואה הדדית, יתרונות, חסרונות וסיכונים.


צוואות הדדיות הן צוואות שעורכים בני זוג תוך שהם מסתמכים כל אחד על צוואת בן הזוג האחר. בדרך כלל תוכנן של צוואות כאלו הן הורשת הרכוש בין בני הזוג ולאחר מכן לצדדים שלישיים או ישירות לצדדים שלישיים. הצוואות לא צריכות להיות כתובות על מסמך אחד כדי להיחשב צוואות הדדיות.


צוואות הדדיות לפני ואחרי 2005

בשנת 2005 תוקן חוק הירושה והוסף סעיף 8א אשר קבע את מוסד הצוואות ההדדיות. מכאן נובע כי צוואות הדדיות אשר נעשו לאחר שנת 2005 תיבחנה על פי חוק הירושה, וצוואות הדדיות שנעשו לפני שנת 2005 תיבחנה לפי הפסיקה שהתפתחה בעניין. התיקון לחוק קובע כי צוואות הדדיות חלות על "בני זוג", כלומר לא מדובר בזוגות נשואים בלבד, אלא גם ידועים בציבור יכולים לערוך צוואות הדדיות.


האם ניתן לבטל צוואה הדדית?

כמו כל צוואה אחרת, גם צוואה הדדית ניתנת לביטול, אך מכאן גם נובע הקושי של צוואות הדדיות. על פי החוק, אופן הביטול משתנה במועד בו מבוטלת הצוואה, כאשר הצד השני בחיים או לאחר מותו.


ביטול הצוואה כשהצד השני בחיים

צוואה הדדית היא למעשה שתי צוואת שמסתמכות אחת על השנייה. על כן, ביטול של צוואה אחת יגרור אחריו גם את ביטול הצוואה השניה. הצד המבטל חייב להודיע לצד השני על ביטול הצוואה.

כלומר, אחד מבני הזוג יכול להחליט באופן חד צדדי על ביטול צוואתו, החלטה אשר תגרור אוטומטית ביטול הצוואה של בן או בת הזוג השני/ה, מבלי שקיימת חובה לקבלת הסכמת הצד השני לכך.

העניין יכול להיות בעייתי במקרים בהם אחד מבני הזוג הינו פסול דין ואין ביכולתו לכתוב צוואה חדשה, ולמעשה כל רכושו יחולק לפי דין ולא בהתאם לרצונו.


ביטול הצוואה כשהצד השני אינו בין החיים

כל עוד לא חולק העיזבון, הצד שנותר בחיים יכול לבקש לבטל את צוואתו ההדדית לאחר שהצד השני אינו בין החיים, אלא שאז עליו להסתלק מהצוואה שלא לטובתו, לטובת ילדיו, אחיו או בן זוגו. גם מצב זה עלול לגרור אחריו בעייתיות. לדוגמא, אם שני בני הזוג הורישו את כל רכושם ישירות לילדיהם (שאינם כולם אחים), ולאחר שרכוש בן הזוג חולק לכל הילדים, לרבות ילדי בת הזוג, מבטלת בת הזוג את צוואתה ומסתלקת מהעזבון (מאחר והיא אינה יורשת אין כל בעיה), אך רכושה יחולק בין ילדיה בלבד ללא ילדי בן הזוג, וכך למעשה מאבדת ההסתמכות מחשיבותה וכוחה.

כאשר חולק העיזבון והצד שנותר בחיים מבקש לבטל את צוואתו, עליו להשיב את מה שירש עפ"י הצוואה ההדדית ורק לאחר מכן יוכל לבטל את צוואתו. הוראה זו בעייתית מאחר ולעיתים חולפת תקופה ארוכה, וכאשר מתעורר הרצון לבטל את הצוואה, לצד שירש אין מאיפה להחזיר את הרכוש שירש.


צוואה הדדית: מהן היתרונות?

היתרונות בצוואה הדדית הינם כי היא מאפשרת להגביל את הצד השני בשינוי צוואתו בעתיד ומאפשרת לצדדים לוודא כי רכושם יועבר לילדיהם מבלי שאחד מבני הזוג יוכל לשנות הוראה זו בעתיד, אך מכאן נובעת גם הבעייתיות בצוואה.

לעיתים מורישים מנסחים צוואות הדדיות מבלי לדעת שאלו צוואות הדדיות ומבלי להבין את המשמעויות הרבות של עריכת צוואה מסוג זה.

לאור ההשלכות מרחיקות הלכת של צוואות הדדיות, השלכות אשר יכולות להשליך על בני הזוג במשך שנים רבות, והבעייתיות שעלולה להיווצר, רצוי ומומלץ ביותר להיוועץ עם עורך דין לפני עריכת צוואה, וזאת על מנת להבין את ההשלכות של צוואה הדדית ולאחר מכן לבחור בדרך מושכלת את סוג הצוואה שעורכים, כך שתביא לידי ביטוי את רצון המוריש. יצויין כי ישנן דרכים רבות לפתור את הבעיות שהועלו לעיל, בעזרת ניסוח מתאים ונכון של הצוואות.


למשרדנו נסיון רב בעריכת צוואות, בייצוג יורשים, בהתנגדויות לצוואות ובהליכים משפטיים רבים בנושא ירושות ועזבונות. נשמח לסייע לכם בנושאים אלו ובנושאים משפטיים אחרים.

ליצירת קשר מלאו את הפרטים בטופס ואחד מנציגנו יחזור אליכם בהקדם האפשרי.


bottom of page