top of page

יורש אחר יורש: מהו הסדר יורש אחר יורש בצוואה?

אדם רשאי להוריש את רכושו לאדם אחר ולהורות כי לאחר מותו של היורש הראשון יזכה ברכושו אדם אחר אשר יהיה היורש השני. הוראה זו קבועה בסעיף 42 לחוק הירושה וקרויה "יורש אחר יורש".


מהו סעיף 42 לחוק הירושה?

סעיף 42 לחוק הירושה הוא סעיף מורכב ונפוץ ביותר, בו משתמשים לעיתים תכופות, אך הוא גם הסעיף בו נופלות הטעויות הרבות ביותר. לכן מומלץ להיוועץ בעורך דין כשמעוניינים לתת הוראה כזו בצוואה או כשזכיתם בירושה על דרך של יורש אחר יורש.


יורש אחר יורש – מה זה אומר בפועל?

על פי החוק, היורש הראשון רשאי לעשות ברכוש שירש כרצונו והיורש השני יזכה רק במה שנשאר מהרכוש לאחר מות היורש הראשון. יחד עם זאת, למרות שזכאי היורש הראשון לעשות ברכוש שירש כבתוך שלו, אין הוא רשאי להורישו למי שיחפוץ, והנותר מהרכוש שירש יעבור לאחר מות היורש הראשון ליורש השני.

המשמעות היא שבמהלך חייו של היורש הראשון הוא יכול להשתמש ולעשות ברכוש ככל העולה על דעתו, אך אינו יכול לצוות את הרכוש שירש למי שיחפוץ. עם מותו מה שנותר מהרכוש שירש יעבור ליורש השני בתור.


ואם היורש הראשון עשה שימוש בירושה לצורך קניית רכוש אחר?

בפני בית המשפט עלתה שאלה האם תחליף הרכוש נחשב גם הוא לרכוש שיעבור ליורש השני, לדוגמא אם מכר היורש הראשון דירה ובכספים רכש דירה אחרת, האם הדירה האחרת תיחשב חלק מהעיזבון שיועבר ליורש השני? בית המשפט דן בעניין והחליט כי התשובה לכך היא כן, וכי תורת העקיבה תחול במקרה של יורש אחר יורש.


מי זכאי לרשת בהסדר "יורש אחר יורש"?

היורש השני זכאי לרשת אם בשעה שהוא זכאי לרשת, כלומר במות היורש הראשון, היה כשיר לרשת אף אם במות המוריש לא היה כשיר לרשת. הכוונה היא שיכול להיות למשל מקרה בו היורש השני אף לא נולד ביום מותו של המוריש אך ביום מותו של היורש הראשון כבר היה בין החיים וזכאי הוא לרשת.

צוואה כזו בדרך של "יורש אחר יורש" מוגבלת לשני יורשים בלבד, כלומר, המוריש רשאי להוריש את כל רכושו ליורש הראשון ולאחר מכן להורות שהרכוש שיעבור ליורש השני, אך לא ניתן להוריש לגורמים נוספים מעבר לכך.


הסדר "יורש אחר יורש" - דוגמא

הדוגמא הנפוצה והמוכרת ביותר של צוואה בדרך של "יורש אחר יורש" היא של אדם שערך צוואה בה ציווה את כל רכושו לבן הזוג שנשאר בחיים ונותן הוראה בצוואה, כי לאחר מותו של בן הזוג שנשאר בחיים יירשו אותו שני ילדיו.

בן הזוג שנותר בחיים יכול לעשות ברכוש שירש כרצונו ובעת מותו יעבור מה שנותר מהרכוש שירש לשני ילדי המוריש הראשון. בן הזוג שנותר בחיים אינו יכול להוריש בצוואה את הרכוש שירש מהמוריש הראשון ליורש אחר מלבד שני הילדים.

ניתן להוסיף בצוואה גם מגבלות שיחולו על היורש הראשון בכל הנוגע לרכוש שהוא יורש, ולקבוע הוראות נוספות אשר ידאגו לכך שהרכוש יגיע בסופו של יום ליורש השני.

לאור מורכבות הסעיף ודרך ההורשה, רצוי להיעזר בעורך דין כאשר מעוניינים להוריש רכוש כך שיגיע בסופו של יום לידיים אחרות. אופן ניסוח הצוואה הינו קריטי במקרים של יורש אחר יורש, שכן אם לא נוסחה הוראת יורש אחר יורש בדרך של ציווי, עלול הדבר להתפרש כהגבלות וחיובי היורש (סעיף 45 לחוק הירושה) ולא כהוראת יורש אחר יורש. על מנת להבטיח כי כוונת המצווה תמולא, רצוי לערוך צוואה בפני עורך דין מיומן.


למשרדנו נסיון רב בעריכת צוואות, בייצוג יורשים, בהתנגדויות לצוואות ובהליכים משפטיים רבים בנושא ירושות ועזבונות. נשמח לסייע לכם בנושאים אלו ובנושאים משפטיים אחרים. ליצירת קשר מלאו את הפרטים בטופס ואחד מנציגנו יחזור אליכם בהקדם האפשרי.

bottom of page